Blog Member

Rabu, 29 Februari 2012

Hukum Hudud hanyalah ciptaan ahli2 feqah dan tiada dalam al Quran - Tun M

sebelum aku nk bancuh lebih2....hangpa tengok dulu video di bawah ni sampai habis


(update 1 : 3.58 pagi : mohon maaf....aku baru saja habis membancuh, tiba2 aku dibagitahu oleh sorang sahabat iaitu video ini telah dipadamkan dari youtube lebih kurang pada jam 3: 45 pagi.....hampesssss)


(update 2 : 4.52 pagi : alhamdulillah, video telah dipulihkan dengan link yg baru...nasihat aku, kalau mau video ini, sila copy ke dalam hard disk masing2....ini boleh dijadikan pengajaran kpd anak cucu kita sebagai tauladan)

video ini adalah video terbaru yg dirakamkan pada 26 Februari 2012 dalam Konvensyen Kebangsaan Politik dan Patriotisme (K2P) di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS).....

jelas apa yg disebutkan oleh TDM bahawa pada pandangan dan kefahamannya bahawa hukum Hudud itu tak terdapat dalam al Quran.....masyaAllah....sudah sampai ke tahap manakah kejahilan ini berleluasa.....

sebagai jawapannya, aku bawakan satu Hadis yg diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dalam kitab masing2


حَدَّثَنِي أَبُو الطَّاهِرِ وَحَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى قَالَا حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ قَالَ أَخْبَرَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ أَنَّهُ سَمِعَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ قَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَهُوَ جَالِسٌ عَلَى مِنْبَرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 

إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ وَأَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ فَكَانَ مِمَّا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةُ الرَّجْمِ قَرَأْنَاهَا وَوَعَيْنَاهَا وَعَقَلْنَاهَا فَرَجَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجَمْنَا بَعْدَهُ فَأَخْشَى إِنْ طَالَ بِالنَّاسِ زَمَانٌ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ مَا نَجِدُ الرَّجْمَ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَيَضِلُّوا بِتَرْكِ فَرِيضَةٍ أَنْزَلَهَا اللَّهُ وَإِنَّ الرَّجْمَ فِي كِتَابِ اللَّهِ حَقٌّ عَلَى مَنْ زَنَى إِذَا أَحْصَنَ مِنْ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ إِذَا قَامَتْ الْبَيِّنَةُ أَوْ كَانَ الْحَبَلُ أَوْ الِاعْتِرَافُ 

diriwayatkan dari Abu Tahir dan Harmalah bin Yahya berkata : diriwayatkan oleh Ibnu Wahab bahawa Yunus  mengkhabarkan kepadaku dari Ibnu Shihab berkata : mengkhabarkan kepadaku oleh Abdullah bin Abdullah bin 'Utbah sesungguhnya dia mendengar Abdullah bin Abbas telah berkata : (Saidina) Umar al Khattab ketika beliau berada di atas mimbar Rasulullah  صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ berkata :

Sesungguhnya Allah telah mengutus Muhammad صلی الله عليه وسلم dengan membawa kebenaran dan telah menurunkan al Quran kepada baginda. Di antara yang diturunkan kepada baginda ialah ayat rajam. Kami telah membacanya, memahaminya serta mengerti ayat tersebut. Lalu Rasulullah صلی الله عليه وسلم melaksanakan hukum rajam dan kami juga melaksanakan hukum rajam setelah baginda (wafat). Kemudian aku merasa khuatir bila waktu telah lama berlalu ada seorang yang mengatakan: Kami tidak menemukan hukum rajam dalam Kitab Allah, sehingga mereka akan sesat kerana meninggalkan satu kewajiban yang telah diturunkan Allah. Sesungguhnya hukum rajam dalam kitab Allah itu adalah hak atas orang berzina yang muhshan (pernah menikah), dari kaum lelaki dan wanita, jika telah terbukti berupa kehamilan atau pengakuan

dalam Kitab Imam Muslim, Hadis ini ditanda sebagai Hadis Mutawatir.....apa itu Hadis Mutawatir??? di bawah ini penerangan ringkas yg mudah difahami mengenai kedudukan Hadis Mutawatir yg aku salin dari sebuah blog

Hadith Mutawatir
Dari segi bahasa al Mutawātir adalah Ism al Fā’il daripada al Tawātur yang bermaksud yang berturut-turut.

Dari segi istilah pula, hadith mutawatir bermaksud hadith yang diriwayatkan oleh bilangan yang ramai di mana mustahil dari segi akal mereka berpakat untuk menipu.

Syarat hadith mutawatir 
- Diriwayatkan oleh perawi yang ramai.
- Bilangan yang ramai ini terdapat di kebanyakan peringkat (sahabat – tabi’in – seterusnya)
- Mereka meriwayatkan berdasarkan hissi seperti kata-kata sami’na (kami dengar) atau ro‘aina (kami lihat)

Hukumnya
Mencapai darjat ilm yaqin iaitu ilmu yang wajib diterima dengan penerimaan yang kukuh tanpa sebarang ragu-ragu, wajib beramal dengannya. Sahih
sumber : SINI

manakala dalam banyak Hadis lain juga menjelaskan mengenai hukum dan hukuman Hudud ini....sedangkan TDM secara jelas mengatakan bahawa Hukum Hudud itu adalah 'ciptaan' atau 'rekaan' para ahli feqah??? bagi aku, ini merupakan satu FITNAH besar terhadap Rasulullah iaitu seolah2nya Rasulullah tidak pernah mengajarkan ummatnya mengenai Hukum Hudud dan hudud yg ada pada hari ini adalah rekaan manusia semata2 tanpa ada sumbernya dari Allah dan RasulNya....sedangkan kita semua sedia maklum bahawa Rasulullah itu bersifat dengan sifat AMANAH, dan mustahil bagi Rasulullah tidak amanah dengan tidak menyampaikan risalah Allah dengan sepenuhnya......

aku bawakan lagi beberapa bukti mengenai hukum hudud yg terdapat di dalam al Quran

Hadis riwayat Aisyah رضي الله عنها: ia berkata : Bahawa orang-orang Quraisy sedang digelisahkan oleh perkara mengenai seorang wanita Makhzum yang mencuri. Mereka berkata : Siapakah yang berani membicarakan masalah ini kepada Rasulullah صلی الله عليه وسلم? Mereka menjawab : Siapa lagi yang berani selain Usamah, pemuda kesayangan Rasulullah صلی الله عليه وسلم Maka berbicaralah Usamah kepada Rasulullah صلی الله عليه وسلم Kemudian Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda : Apakah kamu meminta syafaat dalam hudud Allah? Kemudian baginda berdiri dan berkata : Wahai manusia! Sesungguhnya yang membinasakan umat-umat sebelum kamu ialah, manakala seorang yang terhormat di antara mereka mencuri, maka mereka membiarkannya. Namun bila seorang yang lemah di antara mereka mencuri, maka mereka akan melaksanakan hukum hudud atas dirinya. Demi Allah, sekiranya Fatimah putri Muhammad mencuri, niscaya akan aku potong tangannya - (Hadis riwayat Imam Muslim)

adakah dengan hadis tersebut di atas, menunjukkan bahawa Rasulullah mengada-adakan sesuatu yg tidak ada dalam al Quran??? nau'zubillah......semoga Allah menjauhkan aku dan kaum keluarga aku dari membuat fitnah ke atas junjungan besar Rasulullah kerana Rasulullah telah berpesan iaitu yg bermaksud :

"Barangsiapa berdusta atas namaku dengan sengaja, maka tempatnya dalam neraka. " (riwayat Bukhari, Muslim, Ad Darimi, Abu Daud, Ibnu Majah, Tirmizi, Abu Ha'nifah, Tabrani, dan Hakim)

manakala di dalam al Quran, secara jelas disebutkan :

Allah سبحانه و تعالى berfirman di dalam firman-firmanNya,
"Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri potonglah tangan keduanya. " [Al-Ma'idah :38]

"Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, maka sebatlah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebatan, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah" [An-Nur : 2]

"Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya dan membuat kerosakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik atau dibuang dari negeri (tempat kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka didunia." [Al-Ma'idah :33]

itu antara beberapa bukti yg jelas dan nyata berkaitan hukum Hudud yg dikatakan oleh TDM bahawa ianya tidak terdapat di dalam al Quran......memanglah dalam al Quran, tidak disebutkan secara terperinci hukum Hudud....samalah seperti hukum2 lainnya seperti solat, puasa dsb sbb dalam soal pembuktian, contoh amalan dan perlaksanaan adalah melalui Rasulullah.....

ada ka tertulis dalam mana2 ayat al Quran cara solat??? sedangkan Rasulullah berpesan dalam satu Hadis yg bermaksud "solatlah kamu sebagaimana aku bersolat"... para fuqaha (ahli feqah) lah yg kemudiannya menerbitkan rukun solat, syarat sah dan sebagainya sebagai kemudahan pembelajaran ummat terkemudian disebabkan Rasulullah dah wafat....so, kalau semua dok bergantung kpd Hadis yg suruh bersolat sebagaimana Rasulullah bersolat tu....ramai lah tak bersolat sbb Rasulullah dah wafat....siapa lagi nk boleh tengok baginda bersolat???

juga, ada ka dalam mana2 ayat al Quran menceritakan perihal ibadah haji secara lengkap mcm yg ditulis dalam buku2 atau kitab2 tatacara mengerjakan haji??? jawapannya TAK ADA....dalam al Quran, hampir kesemua hukum samada ibadat, mua'malat dan munakahat tidak diditilkan melainkan ianya diditilkan melalui perbuatan, perkataan dan segala sifat Rasulullah sebagai "uswatun hasanah"

banyak lagi aku nk detail out isu ini....tetapi cukuplah kot dulu apa yg aku bancuh di atas semoga kita peroleh pengajaran iaitu jangan kita jadi sejahil itu demi kepentingan politik dunia yg sedikit!!!!!

semoga Allah mengampunkan dosaku, dosa kedua ibu bapaku, dosa isteriku, dosa anak-anakku dan dosa semua kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat yg berjuang ikhlas kerana Allah....ya Allah, sesungguhnya aku telah menyampaikan apa yg benar dari kitabMu dan risalah Rasul Mu....maka berikanlah kami hidayah dan jangan Engkau pesongkan kami dari jalan Mu.....amin ya rabbb

8 ulasan:

  1. org tua ni dh nyayuk..tp sbb dia ada gelaran TUN so power dia besor..dia leh bersuara n nyatakan ape yg dia suka walaupn x betol...cuba tyer dia ada x dlm islam hukum pasal golongan yang terlibat dgn arak...then suruh dia tgok dlm family dia...yang penting jangan jadi MUNAFIK...bawak2 le bertaubat sementara Allah masih bagi dia pinjam nyawa tuh...

    BalasPadam
  2. kita harus tahu, apa dia hukum ini, yang pertamanya...hukum ini dibentuk oleh ahli fekah..dia tidak terdapat dalam al-quran...

    dalam al-quran ada hukum2 yang tidaklah begitu keras...seperti hukum hudud ciptaan ahli- fekah...

    sebab itu apabila kita nak laksanakan sesuatu...kita harus rujuk kepada al-quran kerana itu lah punca asas agama kita....

    kalau kita baca quran dalam bahasa yang kita paham..terdapat sekurang2nya 43 ayat al-quran..yang menegaskan apabila kamu menghukum, hukumlah dengan adil....

    BalasPadam
  3. Anda semua belum kenal siapa DrM ini. Satu masa dulu DrM mengaku dia ulama'. Memang pun dia ulama'. Aku percaya DrM mengeluarkan kata-kata ini setelah mendalami isi al Qur'an yang entah siapa gurunya. Kata orang, bila takder guru maka gurunya ialah setan. Sebab tu dia berani mengeluarkan kenyataan sebegini kerana ilmu dia hebat. Hasang Ali, mu tak nak kata apa-apa ke tentang kenyataan MAHA SHIT ni?

    BalasPadam
  4. Mana pergi Menteri Umno nape tak nak nasihat org semacam ini,tanye kat Tun,pandai-pandai dia buat keyataan mengelirukan raayat ,Ahli tafsir ke-dia nie,..inilah tanda2 akhir zaman.....astarfirullah

    BalasPadam
  5. Ini bukan HUDUD ke !!!!

    "Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman." (Ayat 2 Surah An-Nur)

    BalasPadam
  6. Apa pentingnya hudud kalau ummah pun berpecah? Undilah PAS. Undilah Singapura. UMNO forever !

    BalasPadam
  7. Hadis Bukhari..
    Kitab : Hukum Hudud

    6274. Telah menceritakan kpd kami Yahya bin Bukair telah menceritakan kpd kami Al Laits dari Uqail dari Ibnu Syihab dari Abu Bakar bin Abdurrahman dari Abu Hurairah, bahwasanya Rasulullah S.A.W bersabda; "Tidaklah berzina org yg berzina ketika ia berzina dlm keadaan beriman, dan tidaklah mencuri org yg mencuri ketika ia mencuri dlm keadaan beriman, tidaklah ia meminum khamar ketika meminumnya ia dlm keadaan beriman, dan tidaklah ia merampas suatu rampasan berharga dan menjadi daya tarik manusia dlm keadaan beriman."

    BalasPadam
  8. “A’uzu billahi minashaitanir rajim”
    'aku berlidung kepada Allah dari syaitan yg di rejam.'

    "Katakanlah(Wahai Muhammad):"Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia.Yang Menguasai sekalian manusia,Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, Dari kejahatan pembisik,penghasut yang timbul tenggelam,yang melemparkan hasutannya ke dalam hati manusia,(iaitu pembisik dan penghasut)dari kalangan jin dan manusia."
    (Surah An-Nas:ayat 1-6)

    Bukan manusia yg di rejam.. syaitan yg di rejam
    Bukan manusia yg di laknat.. iblis yg di laknat
    Manusia adalah sebaik-baik kejadian ciptaan Allah
    Manusialah yg menanggung Rahsia Allah..

    BalasPadam

sapa-sapa pun boleh komen...tapi yang berkaitan sahaja...
nak ceghita pasai MLM tang ni, boleh blah...dan kalau dah komen tu, tlg lah boh nama...nama pendek ka, panjang ka...nama penuh ka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...