Blog Member

Jumaat, 30 Disember 2011

sambungan SALAM

sambungan dari : http://bancuh.blogspot.com/2011/12/bagaimana-hendak-sahut-salam-1malaysia.html

lupa aku satu benda nk sebut....dalam bancuhan aku yg di atas tu, aku ada tuliskan "dalam keadaan hari ini, ada sesetengah salam yg diberi oleh orang kepada aku pun sebenarnya aku tak lalu nk jawab. Apa sbb aku kata tak lalu nk jawab? sbbnya kebanyakannya langsung tak bertepatan dgn ucapan salam yg dianjurkan oleh Rasulullah..."

so, aku explain balik....takut nanti ada yg silap paham.....

berbalik kpd Hadis Rasulullah yg menyebutkan ucapan salam mesti jelas huruf 'lam' dalam ucapan tersebut... maka itu sbb lah yg aku kata kdg2 aku tak lalu nk jawab salam kebanyakan org....cuba hangpa dengaq betoi2 org bagi salam kat hangpa....kadang2 yg bunyi "semekom".....ada yg bunyi 'asamekom' atau lebih kurang gitulah gayanya....huruf 'lam' dah hilang entah ke mana....

lepas ni aku harap sapa2 yg baca apa yg aku bancuh ni dan rasa boleh masuk dalam kepala....ambik perhatian lah dgn ucapan salam yg diberikan kpd kita....dengaq betoi2 huruf lam nya....kalau bunyi mcm budak2 tak tumbuh gigi tu....tak payah jawab lah sbb depa bukan doakan keselematan utk kita...tp entah apa2....sebut 'semekom' tu mcm lah ucap "assamua'laikum" (celaka/mati atas kamu)....lepas tu, hangpa jawab pulak dgn penuh gayanya "wa'alaikum salam"....hehehehehe.....sendiri mau pikiaq lah

Tiada ulasan:

Catat Komen

sapa-sapa pun boleh komen...tapi yang berkaitan sahaja...
nak ceghita pasai MLM tang ni, boleh blah...dan kalau dah komen tu, tlg lah boh nama...nama pendek ka, panjang ka...nama penuh ka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...