Blog Member

Jumaat, 30 Disember 2011

Pejabat Agama buntu isu cerai?????

berita penuh di sini : utusan.com.my

Aku cuma nak bancuh sikit ja bab cerai berai ni sbb disebutkan dalam laporan berita tu "Pihak berkuasa agama seakan-akan sudah buntu untuk menyelesaikan masalah perceraian di kalangan pasangan Islam yang semakin meningkat kebelakangan ini"

heran juga aku...mcm mana pejabat agama pun dah buntu dgn masalah ni....bukankah Allah dah sebutkan suruh kita balik kepada al Quran kalau kita dah tersasar...tapi dek sbb ada yg dok nampak habuan dunia, maka byk benda yg membantu atau menyumbang ke arah meningkatnya kes penceraian ni didiamkan....apa yg diamnya pejabat agama??? diam sbb tak pernah cuba utk menghalang pengaruh2 maksiat, anasir2 yg menghancurkan institusi keluarga dsb masuk ke dalam masyarakat....cuba tgk lah...apa tindakan majlis agama @ pihak berkuasa agama terhadap penganjuran2 artis, konsert yg tak membina kekuatan jiwa....apa tindakan depa terhadap isu2 terkini dan perkara2 yg menjadi penyumbang kpd penceraian itu sendiri...
.

salah satu faktor kes penceraian tinggi adalah disebabkan terlalu banyak hiburan. bila banyak hiburan, maka timbul lah pergaulan bebas...dari pergaulan bebas ini, timbul lah berpeleseran....berpoya2, membuang masa dsb....ini semua duduk letaknya pada nafsu syahwat dan keseronokan tak terhingga....tapi apa tindakan pihak berkuasa agama??? depa hanya akan sebut "kami tak ada kuasa"...

mmg lah banyak yg dibuat juga....itu tak dinafikan...tetapi dengan keluar berita semacam ini, menunjukkan selama ini apa yg dibuat pejabat agama langsung tidak memberi kesan, malah situasi makin lah buruk....

aku bukan nk salahkan pejabat agama semata2...semua pihak kena main peranan juga.....kalau cerita bab godaan, aku pun meleleh ayaq liuq tak terhingga.....hahahahahaha

soalnya, sebahagian depa ni hanya menikah sbb nk menghalalkan apa yg depa dah buat selama ni...ada yg menikah sbb dah dalam perut sudah ada isi....tp sesetengah org cerdik pandai agama diam saja kalaupun tahu dalam perut sudah ada isi....konon nk jaga ayaq muka atau kemaluan ayah bonda....tapi tang agama hangpa tak jaga....itu sbb benda2 ni boleh dikira sebagai satu musibah kpd masyarakat Islam di Malaysia

bagi aku lah, ramai pasangan yg menikah hanya kerana atas dorongan nafsu syahwat semata2...masa bujang dah biasa keluar berdua, lepas tu dah biasa adegan buka-buka....tak tahan tp takut tak datang bulan...so, kena juga tahan....lama2 dah gian, menikah juga jalannya.....itulah yg selalu dok jadi...menikah bukan kerana ianya 'sunnah', bukan kerana ianya satu tanggungjawab dll.....

then, aku juga dok tengok org la ni dah semakin jauh dgn agama....buat kenduri kawin habis berpuluh ribu sanggup, tp kalau bab kebajikan....taik idung masin....sewa pelamin, sewa baju pengantin, sewa itu ini siap dengan jurugambar dsb habis berbelas ribu...ada berpuluh ribu....tapi itu semua hanya sia-sia sbb langusng tak dapat pahala.....tapi depa mau juga....itu juga mgkn jadi faktor Allah nak bagi musibah kpd kita sbb langgar batas2 hukum Nya

dan mak bapak pun satu....apa yg anak nk buat pun buatlah....habis duit pun habislah....walaupun ada yg sanggup buat pinjaman bank...bayar bertahun, habis hanya utk sehari....mak bapak sanggup asalkan hasrat anak tercapai....ada mak bapak la ni ukuq dgn kehendak agama??? tak ramai....yg bergelar ustaz ustazah pun ada yg mcm tu aku jumpa....anak nk kawin, tapi sibuk dgn benda2 yg langsung tak memberi manfaat berpanjangan kpd perkahwinan....dah tu plak, mak bapak ni ada yg dok berkira-kira....kalau jemput 1000 org, semua pakat hadir bagi sorang dua ringgit....dah jadi berapa...kalau ramai ni berapa....hahahaha....dah jadi bisnes lah pulak kenduri kahwin.....itu lah sbb juga Allah nk memberi petunjuk kpd kita supaya berpada-pada....habis duit puluhan ribu (biarpun mampu)...tapi perkahwinan anak hanya bertahan setahun dua saja....sapa nk ganti duit yg dah bertahun dok simpan tu???

nantilah aku sambung balik....ada urusan skit......

Tiada ulasan:

Catat Komen

sapa-sapa pun boleh komen...tapi yang berkaitan sahaja...
nak ceghita pasai MLM tang ni, boleh blah...dan kalau dah komen tu, tlg lah boh nama...nama pendek ka, panjang ka...nama penuh ka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...