Blog Member

Isnin, 24 September 2012

repekan sahibussamangkuk!!!!!

berita : Malaysiakini

Membaca laporan berita seperti di sebelah, aku hanya boleh kelaskan ungkapan2 yg dikeluarkan lebih kepada bersifat repekan seseorang yg kemungkinannya merasakan dia tidak akan kembali bertemu Khaliq nya....

Sejak dari dulu lagi, manusia inilah paling lantang, paling kuat dan paling terkehadapan dalam membantah perlaksanaan hukum Hudud di bumi Malaysia ni dengan hanya berpandukan kepada satu-satunya hujjah nya iaitu 'keadilan'...........

Yang aku amat hairankan pulak, ke mana perginya puak2 yg mendabik dada pandai agama dalam umno sehingga meletakkan gelaran depa sebagai 'Ulama Muda'??? Kalau tak salah pada ingatan aku, puak2 ulama muda ni pernah menziarahi orang tua itu selepas daripada kenyataan yg dikeluarkannya dalam satu majlis di sebuah universiti yg dipetik sebagai berkata Hudud itu hanyalah ciptaan ahli fekah dan tidak ada dalam al Quran............
hangpa boleh lawat entri aku di sini utk clear view : Hukum Hudud hanyalah ciptaan ahli2 feqah

Entah mcm mana lagi lah nk bagi paham sesetengah manusia yg dari jenis ini.....dan entah hujjah atau bukti yg macam mana lagi yg depa nak.....aku pun tak paham!!!!!!

Dan masa puak2 ILMU yg pi ziarah TDM itu hari, apa yg depa tanya dan cerita kat dia pun kita tak tau!!!! entah pi bagi nasihat ataupun dinasihatkan!!!!

Dalam artikel berita di atas, paling menarik kata2 TDM iaitu seperti screen shot di bawah :

"Tambahnya lagi, golongan berkenaan juga tidak mengambil kira hakikat bahawa komuniti Islam wujud bersama dengan komuniti bukan Islam"

Dengan ayat seperti di atas, timbul persoalan di kepala hotak aku ni iaitu adakah Allah itu jahil pada pandangan TDM ni??? adakah Allah tidak tahu bahawa ummat Islam akan wujud di celah2 atau bersama komuniti bukan Islam hinggakan Allah menurunkan hukum2 yg tidak sesuai untuk dilaksanakan sama sekali??? dan adakah Allah jugak tidak bersifat dengan Maha Adil??? atau bagaimanakah Allah itu pada pandangan TDM ni?????????

katanya lagi :
"Saya dapati kita kurang mempercayai perkara yang yang terkandung dalam Quran tetapi lebih (percaya) apa yang diajarkan kepada kita dalam sunnah dan hadis - yang sebenarnya tidak wajib."

SubhanAllah, masyaAllah......adakah ini juga mengisyaratkan kepada kita bahwa TDM ni menolak Hadis sebagai satu sumber hukum dan sebagai contoh dan pelengkap atau praktis dari isi al Quran??? jika begitu, PENGHINAAN APAKAH INI yang dibuat oleh TDM kepada junjungan besar Nabi Muhammad??? disebalik kita memarahi musuh2 Islam menghina Rasulullah, adakah perkataan TDM ini tidak bersifat menghina Rasulullah yang menjadi utusan Allah, yang maksum, sebagai petunjuk, contoh dan tauladan kepada ummat manusia??? Adakah Rasulullah suruh kita melebihkan sunnah berbanding al Quran??? malah Allah telah berpesan dalam surah al A'raf, ayat 158 yg bermaksud
"Katakanlah (Wahai Muhammad) : wahai sekalian manusia, sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) yang mempunyai kerajaan langit dan bumi; tiada Ilah (yang berhak disembah) selain Dia, yang menghidupkan dan yang mematikan; maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, Nabi yang ummi yang beriman kepada Allah dan kepada kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya) dan ikutilah dia, supaya kamu mendapat petunjuk"

manakala dalam surah al Fatihah yg kita wajib baca setiap hari 17 kali, dalam ayat 5-7 yang bermaksud :
"Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, yaitu jalan orang-orang yang Engkau anugrahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat"

jalan lurus yg mana wahai TDM??? kalau dah hang tak mau pakai hadis dan sunnah......hang tunjuk mai jalan yg hang rasa lurus???

firman Allah dalam surah an Nahl, ayat 44 yang bermaksud :
"Dan Kami turunkan kepadamu (Muhammad) al Qur'an, agar kamu menerangkan kepada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka"

petikan dari Mifthul Jannah fii al-Ihtijaj bi as-Sunnah oleh al-Hafizh al-Imam as-Suyuthi, menyebutkan :
riwayat dari Makhul, ia berkata : "al Qur'an lebih memerlukan asSunnah daripada asSunnah memerlukan al Qur'an" - diriwayatkan oleh Said bin Mansur.
riwayat dari Yahya bin Abu Katsir, ia berkata : "asSunnah memutuskan (menetapkan) al-Qur'an dan tidaklah al Qur'an memutuskan (menetapkan) asSunnah" - diriwayatkan oleh ad-Darimi dan Said bin Manshur.
al-Baihaqi berkata : "Maksud dari ungkapan di atas, bahwa kedudukan asSunnah terhadap al Qur'an adalah sebagai yang menerangkan sesuatu yang datang dari Allah, sebagaimana firman Allah"

kalau nk dikarangkan, sampai 3 hari 3 malam pun tak abis cerita pertautan antara asSunnah dan al Qur'an ni....aku pun bukannya reti sangat nk dok explain bab2 ni sbb takdak ilmu pun.....takat mana yg aku reti saja.....tapi pun, tak berani aku sampai nak membuat perbandingan antara al Qur'an dan asSunnah, mana yg lebih perlu diikuti sedangkan sejak aku kenai Islam, tok2 guru dan para ustaz ustazah ajaq aku bahawa Sunnah pelengkap kepada al Qur'an.......... kalau tak ada Sunnah, nk makan pun tak reti macam mana!!!! 

jom kita perati AMARAN Allah dalam surah Qaaf, ayat 45 yang bermaksud :
"Kami (Allah) lebih mengetahui apa yang mereka katakan (dari berbagai tuduhan terhadapmu wahai Muhammad), dan engkau bukanlah seorang yang berkuasa memaksa mereka (supaya masing-masing beriman); oleh itu, berilah peringatan dengan al Quran ini kepada orang yang takutkan janji azabKu"

1 ulasan:

  1. bahsa mudah, saya suka guna ayat dlm Surah Al-Baqarah - rukuklah kamu bersama orang orang yg rukuk. Al-quran ada nyatakan bagaimana cara rukuk? Maka hadith dijadikan panduan. . . kadangkala terpaksa bagi cth mudah supaya lebih difahami - wallahualam.

    BalasPadam

sapa-sapa pun boleh komen...tapi yang berkaitan sahaja...
nak ceghita pasai MLM tang ni, boleh blah...dan kalau dah komen tu, tlg lah boh nama...nama pendek ka, panjang ka...nama penuh ka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...