Blog Member

Isnin, 2 Januari 2012

Mana dia ulamak yang pertahankan 'madrasah Salihiah'?

Mana dia ulamak yang pertahankan 'madrasah Salihiah'?

Oleh: Saiburi Sudin

Ramai sungguh yang hadir program munajat politik UMNO yang diadakan di madrasah salihiah 31 Disember haritu. Semua media BN laporkan 1,000 orang.


SS bayangkan antara yang hadir ialah imam masjid Zahir, masjid Derga, masjid Kg Berjaya, masjid Taman Wira, masjid Sultanah Bahiyah, masjid India.. pendekata semua imam masjid berhampiran tu hadir belaka. Ulamak2 tak terkiralah banyaknya yang hadir, para pensyarah Insaniah yang alim2 4 mazhab semua turun bagi sokongan. Bekas mufti, bekas khadi, pegawai agama semua turun habis. Para pemimpin UMNO pulak.. Mat Bashah, Mukhriz, Latt Shariman, Tobeng Guntur, Jamil Derosss, Othman Aziz.. semua turun bermunajat atau sekurang-kurangnya bagi sokongan moral.



Rupanya apa yang SS bayangkan tak terjadi. Sekog pun..0pss, sorang pun dari yang dibayangkan itu tak turun bagi sokongan. Yang ada adalah berpuluh orang berT-shirt kuning (percuma) yang hadir, tak nampak langsung kata depa tu ulamak. Apalah yang depa tau soal hukum fiqh awlawiyat, wakaf, istibdal dan isu yang melibatkan maslahah ummah. Mereka bercadang hendak jadikan Ustaz Fathul Bari sebagai icon penentangan perobohan surau itu, rupanya ulamak muda UMNO itu pun tidak sehaluan dengan mereka. Beliau hanya menganjurkan diadakan muzakarah, bincang elok2. Tidak ada kata muktamad dari Ustaz Fathul sendiri bahawa tindakan kerajaan negeri itu adalah 'haram dan berdosa besar'. Bahkan beliau sendiri tidak sudi untuk mengimamkan Solat Hajat politik yang diadakan.


Kesimpulan yang dapat dibuat ialah kumpulan tersebut 'bersendiran', berjuang syok sendiri dan ghurur yakni tertipu. Tertipu kononnya perjuangan mereka sudah Islamik, jihad, benar, menepati syariah walhal golongan ulamak dan umarak pun tidak sudi bersama mereka.

5 ulasan:

  1. bancuh jangan tak bancuh....
    Petang tadi baru p lalu ko tu...
    sunyi sepi.......errkkk...

    BalasPadam
  2. tu lah namanya surau....cuba tunggu 5 waktu tengok, berapa ramai org dok berjamaah...

    BalasPadam
  3. bab pertahan surau serah kat puak umno bab hina hukum hudud pun serah kat umno depalah hero keduaduanya.

    BalasPadam
  4. ish ish apa la nk jd gan org islam, nk roboh masjid @ surau marah, tp solat xg solat kat surau pun

    BalasPadam
  5. ishhh...ishhhhh ramainya org... tu la org nak buat surau baru x nak,,,nak yg lama jugak.... org nak buat surau utk keselesaan org2 berjemaah kat situ di halang...... kalau org x bg kata pulak org x bagi peruntukan.... mcm2 la manusia akhir zaman nie.....

    BalasPadam

sapa-sapa pun boleh komen...tapi yang berkaitan sahaja...
nak ceghita pasai MLM tang ni, boleh blah...dan kalau dah komen tu, tlg lah boh nama...nama pendek ka, panjang ka...nama penuh ka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...