Blog Member

Sabtu, 21 Januari 2012

monyet pupus dijumpai semula....kalau ada parti pupus, entahkan ada semula!!!!

Monyet pupus ditemui semula di Borneo


GAMBAR yang tidak bertarikh menunjukkan beberapa ekor monyet Miller's Grizzled Langur 
yang disangka telah pupus di hutan Wehea, Borneo
JAKARTA - Sekumpulan saintis yang bekerja di hutan tebal Indonesia menemui semula spesies monyet besar berwarna kelabu yang jarang dilihat dan dipercayai telah pupus.

Mereka keliru menemui monyet berkenaan yang dikenali dengan nama Miller's Grizzled Langur di luar kawasan yang menjadi habitat primat berkenaan.

Haiwan tersebut ditemui selepas kumpulan saintis tersebut memasang sejumlah kamera pada Jun tahun lalu dengan harapan dapat merakamkan imej harimau bintang, orang utan dan hidupan liar lain di beberapa kawasan di Hutan Wehea, timur Borneo.

"Kami semua sungguh gembira apabila mendapati monyet ini masih wujud dan juga ia ditemui di Wehea," kata seorang saintis berkenaan, Brent Loken.

Monyet yang memiliki mata sembap, hidung dan bibir merah jambu itu suatu ketika dahulu banyak terdapat di timur laut Pulau Borneo selain Pulau Sumatera dan Jawa serta Semenanjung Malaysia.

Namun spesies itu dipercayai pupus sejak beberapa tahun lalu selepas banyak kawasan hutan telah diteroka untuk tujuan pertanian dan perlombongan. - Agensi

berita kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sapa-sapa pun boleh komen...tapi yang berkaitan sahaja...
nak ceghita pasai MLM tang ni, boleh blah...dan kalau dah komen tu, tlg lah boh nama...nama pendek ka, panjang ka...nama penuh ka.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...